Welcome to mygym.ir| مای جیم
MyGym.ir Logo
تاریخ انتشار: 1394/03/16 | آخرین بازنگری: 1395/08/13 | تعداد نمایش: 2,890

ویتامینB3، ویتامین ب 3، Niacin

عملکرد، وظایف و خواص ویتامین B3 در بدن

ویتامین B3 حلال در آب است و وظایف آن در بدن ما به شرح زیر است:
- همانند سایر اعضای خانواده  هشتگانه ویتامین های B، در تبدیل غذاهای مصرفی به انرژی قابل استفاده توسط سلول های بدن نقش مهمی دارد،
- حفظ سلامت پوست، مو و چشم ها،
- تولید هورمونهای مختلف در غدد آدرنال،
- کنترل سطح کلسترول در خون،
- تحقیقات دانشمندان، شواهدی را مبنی بر تاثیر این ویتامین در به تاخیر انداختن پیشرفت بیماری دیابت، نشان داده است.
- ویتامین B3 نباید همزمان با آنتی بیوتیک ها مصرف شود، زیرا اثربخشی آنها را مختل می کند.
- مصرف مکمل های غذایی محتوی B3، در مورد کسانی که دارو مصرف می کنند، باید با مشورت پزشک همراه باشد.

عوارض شایع در کمبود ویتامین B3

ویتامین B3 در بسیاری از غذاها موجود است و کمبود آن کمتر اتفاق می افتد، عوارض شایع در کمبود این ویتامین عبارتند از:
- فراموشی،
- کمبود دراز مدت B3 باعث افسردگی خواهد شد،
- بی خوابی و بی قراری،
- اسهال،

عوارض شایع در مصرف بیش از حد (overdose) ویتامین B3

مصرف دو یا حتی چند برابر مقدار نیاز روزانه این ویتامین مشکلی ایجاد نمی کند و از طریق ادرار دفع می شود، اما، کسانی که در کنار رژیم غذایی سالم و تغذیه کامل، بصورت افراطی از مکمل های حاوی این ویتامین (قرص های مولتی ویتامین و ب کمپلکس)  استفاده می کنند، ممکن است به مسمومیت ناشی از آن دچار شوند، که نشانه های آن عبارتند از:
- گر گرفتگی شدید،
- تپش قلب سریع،
- خارش، حالت تهوع،
- درد ناحیه شکم،
- اسهال،
- نقرس،

مقدار مورد نیاز روزانه ویتامین B3

1 میلی گرم  =  g =  1mgا0.001
1 میکرو گرم  =  g =  1mcgا0.000001
گروه سنی آقایان خانم ها بارداری شیردهی
 نوزادان تا 6 ماهگی  2mg 2mg     
 نوزاد 6 تا 12 ماهه  4mg 4mg     
 کودک 1 تا 3 ساله 6mg 6mg     
 کودک 3 تا 8 ساله 8mg 8mg    
 کودک 8 تا 14 ساله 12mg  12mg     
 نوجوان 14 تا 18 ساله 16mg 14mg   18mg 17mg 
 19 سال به بالا  16mg 14mg   18mg 17mg 

منابع غذایی محتوی ویتامین B3

بسیاری از مواد غذایی حاوی B3 هستند، بیشترین مقدار این ویتامین در ماهی تن، سینه مرغ، جگر، بادام زمینی، گوشت قرمز، قارچ و اسفناج یافت می شود. منابع غذایی ویتامین B3

منابع:

www.nlm.nih.gov , U.S. National Library of Medicine
www.webmd.com
www.medicinenet.com
www.hsph.harvard.edu, Harvard School of Public Health

برچسب ها

ویتامین سلامت تغذیه B3 عملکرد وظایف عوارض کمبود مصرف بیش از حد مقدار نیاز روزانه منابع غذایی ب خواص بارداری مولتی ویتامین مو چشم پوست overdose mg قرص کمپلکس Niacin

.: تعداد 10 نفر از 10 نفر این مقاله را مفید دانسته اند :.

آیا این مقاله برای شما نیز مفید بود؟

b3 ویکی
نظرات کاربران
نظر ، سوال و یا پیشنهاد خود را ثبت نمایید
CAPTCHA